woensdag 16 maart 2011

Project zomerjas afgerond!

Ik moet nog wel even de mouwen omzoomen, nog wat knoopjes extra aanzetten en hier en daar een paar draadjes wegknippen maar dan is ie af. Ik heb er een beetje gemengde gevoelens bij. Het is een mooie stoffencombi, maar zo alles bij elkaar is het wel een beetje een drukke jas geworden. Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op veel kleurtjes en motiefjes bij elkaar maar hier moet ik nog wel even aan wennen.

Emma is er gelukkig blij mee ook al heb ik uiteindelijk het roodkapjeband er niet meer in verwerkt. Het stond bij nader inzien toch niet zo mooi en toen ik dat haar heb laten zien moest dat ze ook wel toegeven.
Ik vind wel dat de kleuren van de jas haar bleek maken. Nu is ze altijd al wel bleek en op het moment ook erg moe van hooikoortsklachten maar ik had toch verwacht dat deze kleur blauw haar wat zou ophalen. Ach straks als het zomer is en de hooikoortsperiode is weer voorbij zal ze wel meer kleur krijgen.

Het is een patroon van BK 3807 dat ik ook gebruikte voor deze jas. Toen kwam ik al tot de ontdekking dat de voering van het patroon niet aansluit bij de zoom van de jas.Het onderpand van de jas bestaat namelijk uit een gerimpelde rechte strook en de voering bestaat uit, niet gerimpelde vrij smalle patroondelen. (ik kom wel vaker bij BK gekke dingen tegen... of ik ben gek... en wat is dat toch met die enorm grote pofmouwen die in vrijwel ieder blad terugkomen???)

Bij de eerste jas heb ik het probleem van de voering opgelost door alleen het bovendeel te voeren, de stof (velvet) was dik genoeg. Helaas was ik nu dit niet onbelangrijke probleempje vergeten en pas halverwege bedacht ik oh ja, de buitenjas en voering sluiten niet op elkaar aan. Tenzij... je er een ballonjas van wil maken. En aangezien ik de Roos 5006 altijd al een heel leuk patroon heb gevonden en het nergens meer is te verkrijgen, moest dit de oplossing dan maar worden. Heb ik toch nog m'n ballonjas! (nou ja, Emma dan...) Gelukkig had ik de jas al flink verlengd omdat het op de groei moest, daardoor had ik net voldoende stoflengte voor het balloneffect. Helaas is de jas nu niet echt op de groei meer maar ach dan schuift ie volgend jaar gewoon door naar Sarah. Verder plaatste ik de mouwverdeling met de ruches hoger, deze waren bij het patroon onder de elleboog geplaatst maar dat vond ik een beetje sloom lijken. De lummel op het achterpand maakte ik breder en ik plaatste er extra knopen bij zodat de jas nog extra getailleerd kan worden. Verder maakte ik zakken in de rinpelstrook, maar die zijn blijkbaar zo onzichtbaar verwerkt dat Emma ze niet gemakkelijk kan vinden!

Al met al is het patroon flink verknasterd, zoals Jenny van Zussies zo mooi kan zeggen.

Ik was van plan om hetzelfde patroon weer te gebruiken voor een zomerjas voor Sarah en dan de lengte in te korten maar denk nu toch sterk aan een Jade. Vind dat ook een heel mooi model met een wat langer achterpand. Wordt vervolgd dus...

Eigenlijk moet ik nu bezig met 2 tasjes die ik nog in losse onderdelen heb liggen voor de winkel, heb al een poos geleden op de site vermeld dat er binnenkort meer tassen in de winkel komen maar kan me er maar niet toe zetten. Wil eigenlijk graag een jurk voor mezelf maken en het is op het moment rustig met bestellingen. Nogmaals: wordt vervolgd...

Een fijne avond!

18 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige jas heb je gemaakt. De stofjes zijn prachtig bij elkaar. Ik vind het ballononderkant prachtig van de jas. Je dochter zal de jas met héél veel plezier dragen!

    Dat de voering groter is is vaak ook de bedoeling (bij aansluitende jassen dan, hè), ieder geval bij volwassenen. I.v.m. het bewegen van schouders en armen gaat de voering vaak strak staan en scheurt. Vaak zie je aan de binnenkant van de jas middenachter een springplooitje zitten, zodat je goed kan bewegen.

    Maar meestal staat er dan in de beschrijving dat je het middenachterpand een stukje van de stofvouw moet leggen. Als het patroon niet op die manier in de beschrijving staat... dan weet ik eigenlijk niet waarom je te veel aan stof hebt...

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Collie: bedankt voor je uitleg! Het is dus eigenlijk niet erg dat de voeringjas er ruimer in zit? Ik heb bij de halslijn op zich ook niet teveel stof maar bij het stikken van de voering en de buitenjas met de kraag tussenuit, krijg ik vaak dat de stof er niet glad tussen komt (ondanks het goed vlak houden) en moet ik vaak weer uit halen en opnieuw proberen. Er stond bij de beschrijving niets over een stofvouw leggen middenachter maar misschien ga ik dat eens uitproberen bij een volgende jas.

    groetjes, Elske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind hem super mooi!! Leuke combinatie van stoffen en model. De jas staat je dochter ook heel leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen de foto zag kreeg ik echt een hebbe hebbe gevoel.Geweldig die mooie kleurenmix!Je iets negatieve verhaaltje liet me beter kijken....maar nee ik blijf het een ontzettend mooie jas vinden.Bij ADHD heb ik iets anders voor ogen...;)dit geeft toch ook een soort rust,door de goede match van kleuren.Ik maak iid ook altijd een soort plooi middenachter voor bewegingsvrijheid.Groet.en veel draagplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hij is echt heel leuk geworden, idd. wel een beetje druk maar het klopt wel allemaal precies bij elkaar.
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt allemaal,

    ben intussen al meer gewend aan de kleuren. Laat het mooie weer nu maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is die mooi geworden. Vooral de kleur.

    Vindt Emma het wel goed dat ze geen roze jas heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer supermooi jasje elske! Ben zo trots op mijn tante! tot zondag :) heb erzin in!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. belachelijk om het een adhd jas te noemen. Je kwetst hier wel mensen mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Anoniem,

    Het spijt me als ik je hiermee heb gekwetst, heb er zeker geen kwade bedoelingen mee gehad en heb het inmiddels aangepast.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een ontzettend leuke jas heb je gemaakt. en de achterkant ziet er echt sjiek uit met de ballononderkant! Leuke combinatie van stoffen.

    Kijk ook eens op mijn blog, ik ben net begonnen met het laten zien van mijn creaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat vind ik erg lief van je. Ik krijg altijd kriebels als mensen dat zeggen of schrijven.

    Bedankt Hendrikje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ps Ben ik nog helemaal vergeten te zeggen. Ik vind het een vrolijke zomerjas. Je moet er gewoon het zonnetje bij zien, dan ziet alles er veel leuker en gezelliger uit.

    Groetjes Hendrikje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie jas heb je gemaakt.
    De stof die je gebruikt hebt vind ik ook zo mooi en het staat je dochter prachtig.
    Als je de ballonjas van Roos wil hebben, wil ik die wel voor je overnemen (ik heb hem in de kleine maten). Naar lang zoeken via marktplaats gekocht.
    We hebben een tijdje terug nog gemaild over dat patroon mareen, ben ik nog niet aan toe gekomen maar die gaat er zeker nog komen.
    Ik heb inmiddels ook een blog aangemaakt, staat nog niks op, moet alleen nog wat kleding op de foto zetten. Door al die blogs waaronder die van jou begon het bij ook te kriebelen. Zo leuk om te zien hoe iedereen creatief bezig is, ik krijg er altijd weer inspiratie van.
    Ben erg benieuwd naar je tasjes waar je mee bezig bent.

    Groeten Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ellen:

    bedankt voor je berichtje, leuk dat je ook een blog bent begonnen. Als je een van de tasjes wil zien moet je even in m'n webwinkel kijken, heb hem daar net geplaatst.
    Ik zou het erg waarderen als je de grootste maat van de ballonjas van Roos (maat 104?)voor me wil kopieren.

    Bonte Tante:

    Ziet er leuk uit, je nieuwe blog, ben benieuwd wat je nog meer gaat laten zien!

    groetjes, Elske

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een leuke jas zeg! Ik heb deze stof al lang in de kast liggen en kon er maar geen bestemming voor vinden, maar dit spreekt me zeer aan (nu alleen maar hopen dat dochterlief een keer "geen roze" ook goed vindt....) Jade is trouwens ook een supergaaf patroon!! Ik kort de achterkant zelf meestal wel een stukje in, want ik vind hem in de kleine maten vrij lang, maar hij blijft erg leuk om te maken en om te zien!
    Succes!
    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Astrid,

    Wat toevallig dat je net vandaag deze reactie plaatste over het patroon Jade. Ik was net vanmiddag aan het opmeten en vroeg me al af of hij niet veel te lang zou zijn en twijfelde of ik hem zou inkorten. Na jouw reactie ga ik dat zeker doen, want te lang is zeker niet mooi. Jij ook succes met het maken van de jas!

    BeantwoordenVerwijderen